Få en komplet forståelse af SEO optimering

Bedste søgemaskineoptimering tips i 2020

01: Indledning

SEO og linkbuilding er en omfattende disciplin, og Google har mere end 200 ranking faktorer, de vurderer og indekserer din hjemmeside ud fra. Læs om de vigtigste her

SEO er for mange en meget svær disciplin, da SEO berør mange områder omkring en hjemmeside såsom:

  • Crawling af indeksering af bots
  • Mobilvenligved
  • Sikkerhed
  • Hastighed
  • Tekster
  • Interne links
  • Schema
  • Backlinks

og meget mere. Men god optimering af din hjemmeside kan give dig gode placeringer på søgemaskiner såsom Google, hvilket kan være med til at øge trafikken og salget på din hjemmeside.

SEO er et kæmpe univers med rigtig mange relevante spørgsmål, og du kan læse dem her, inden vi for alvor kommer i gang med én af Danmarks bedste SEO guides med masser af tips og tricks til god “SEO optimering

SEO – spørgsmål & svar

Søgemaskine optimering

SEO

Search Engine Optimization

02: Onsite SEO vs Offsite Seo

SEO er overordnet set baseret på 2 aspekter:


  • Onsite SEO – det, som er på din hjemmeside
  • Offsite SEO – det, som er på resten af internettet OMKRING din hjemmeside, primært kendt som linkbuilding

Jeg giver dig hermed Danmarks største guide inden for Søgemaskineoptimering.

For at forstå alle aspekter, skal du først lære at forstå, hvordan søgemaskiner såsom Google egentlig fungerer, og hertil havde Google’s tidligere SEO gut, Matt Cutts, lavet en ganske fin video, som forklarer tingene rigtig godt:

Som det er sagt i videoen, så ser du faktisk Googles database, som er baseret på de sider, som deres robot (Googlebot) har kravlet sig frem til. Googlebotten kigger på din hjemmesides kode, indholdet på din hjemmeside og hvilke andre hjemmesider, som linker til din side.

Baseret på over 200 Ranking Faktorer, vurderer Googlebotten din side og giver den en placering – hvad enten det er nr. 1 eller nr. 85 på de søgeord, som er relevante for din hjemmeside.

Men hvilke søgeord skal du så gå efter?

Start med at lave en
effektiv søgeordsanalyse,
og vær så specifik som mulig

Har du brug for hjælp til søgeordsanalyse?

03: Start med at lave en effektiv søgeordsanalyse, og vær så specifik som mulig.

Hvordan finder man så søgeordene?

Kategori: Søgeordsanalyse & forarbejde

Der er mange måder at finde på søgeord, og her er nogle af de mest gængse:

  • Sund fornuft
  • Google KeyWord Planner
  • Søgning på Google.dk og se Google’s søgeordsforslag
  • KeyWord.io
  • Hente inspiration fra konkurrenten!

Lad os starte med sund fornuft:

Hvis du sælger cykler, så er ordet “cykler” naturligvis et fokus for dig. Sælger du kun damecykler, så vil ordet “damecykler” være dit fokus. Start med at kombinere en liste over alle de søgeord, du kan komme i tanke om, og stil dig selv efterfølgende spørgsmålet – kan dette søgeord være lidt forkert eller irrelevant for min side?

Hvis et af søgeordene fra din liste er “hjul”, så skal du ikke have dette ord med. Søgeordet “hjul” kan repræsentere mange ting, hvilket ikke har noget som helst med din side at gøre. Ved en søgning på Google.dk på ordet “hjul” ser man resultater for dæk, hjul til vogne mm. Kun ét resultat er baseret på noget, som er relateret til cykler.

Google keyword Planner

Google har naturligvis et søgeordsværktøj, hvor du kan finde hjælp til at finde nye søgeord eller se antal søgninger på et givent søgeord.

Selvom Google KeyWord Planner har været meget udskældt, så er det stadig et af de mest relevante søgeordsværktøjer på nettet.

Du kan fx. vælge en kategori, i ovenstående tilfælde Cykler, og klik på “Få ideer”. KeyWord Planner giver dig måske omkring 700 søgeord, men du skal igen bruge sund fornuft og kun tage de mest relevante.

Keyword.io

Et andet godt værktøj er KeyWord.io og er endda ganske gratis.

Deres gratis version er ganske udmærket at bruge, men hvis du er meget ihærdig omkring din SEO & AdWords, så kan jeg anbefale deres PRO version. Her finder du også utrolig mange søgeord, som du bl.a. kan ekskludere fra din AdWords konto!

Husk at downloade den omfattende oversigt over de forskellige værktøjer til SEO

Søgning på Google – Google autofill

En anden nem metode at finde på relevante søgeord er at søge på Google.dk. I takt med at du søger, hjælper Google dig med deres autofill: Google Autofill Her kan du altid finde nogle gode forslag til søgeord. Et andet forslag er deres Relaterede Søgninger, som vises nederst på side, efter du har foretaget en søgning:

Hente inspiration fra konkurrenten

En meget effektiv metode er at bruge ahrefs.com. Selvom værktøjet koster penge, så er det genialt. Her er der 2 fremgangsmåder:

A) Brug Ahrefs Keywords explorer
B) Indtast Konkurrents URL og klik på “organic keywords”

Med Keywords explorer indtaster du bare et søgeord ind, og ligesom med Google så giver Ahrefs dig et overblik med forskellige søgeord og antal månedlige søgninger på Google. Tallene er dog ikke altid eksakte, men ganske tæt på.

Med Site Explorer skal du først ind på Google og taste dit søgeord ind og se, hvem der er nr. 1 på dette søgeord. Så kopierer du blot konkurrentens URL ind i Site Explorer, og derefter klikker du på Organic keywords i venstre menu. Så får du et overblik over alle de søgeordskombinationer, som din konkurrent er indekseret på.
Indsætter du bare kun hovedadressen ind og klikker på organic keywords, så får du en liste over alle de søgeord, som de indekseret på!

Når du har lavet en oversigt over alle dine relevante søgeord, så skal du tænke dem ind som undersider på hjemmeside. Men inden du kan få topplaceringer, så skal teknikken på din hjemmeside spille max!

04: Den tekniske del af SEO er alfa og omega

Her er de vigtigste kriterier

Kategori: Teknisk SEO

Har du nogensinde hørt udtrykket fra en sælger “Vores hjemmesider / CMS er SEO optimeret” ?

Udtrykket refererer til hele det tekniske setup, som er omkring en hjemmeside, altså alt det som er bag det visuelle, som du ser på en hjemmeside. I SEO verden kalder man det her for Teknisk SEO

Den tekniske del af SEO består af flere aspekter, herunder:

  • Hosting
  • Sikkerhed
  • Hastighed
  • HTML
  • Strukturerede data
  • Accelererede mobilsider
  • Mobilvenlighed
  • Above the fold
  • Skriftstørrelse

Hvis du ikke har en hjemmeside endnu, så skal du bruge det her som en tjekliste, inden du anskaffer dig en hjemmeside og går i luften med den.

Hvis du allerede har en hjemmeside, så skal du bruge det her som en tjekliste og overveje, om du faktisk skal lave en del ændringer eller ej.

05: Lad være med at begå samme fejl som andre, når det kommer til hosting

Betal hvad der kræves for en god server

Kategori: Teknisk SEO

De fleste begår samme fejl igen og igen, når det kommer til hosting. De fleste vælger nemlig en billig løsning såsom One.com, Unoeuro.com eller lignende, og det er i mange tilfælde ganske fine løsninger, men hvis du vil konkurrere om topplaceringer på Google, så har du brug for en hurtig server – en lynhurtig server.

Brugerne har ikke tålmodighed til at vente på, at en hjemmeside loader, og det har Google så sandelig heller ikke, så derfor er det vigtigt, at du placerer din side på en server, som har godt med CPU, RAM og meget gerne den seneste version af PHP, fx. PHP 7.4.1, som blev udgivet 18 december 2019

De fleste servere kører på Nginx eller Apache, men skal du være LYNHURTIG, så skal du sætte serveren op med LiteSpeed!

En VPS fra DigitalOcean til 10$/måned er mere end rigelig!
Ja, det er dyrere end de fleste danske udbydere, men det er alle pengene værd!

Har du brug for hjælp til at få opgraderet dit serversetup?

Jeg har et team af udviklere, som kan hjælpe

06: Sikkerhed frem for alt. Få et SSL certifikat

Over 70% af Googles trafik kører nu over HTTPS

Kategori: Teknisk SEO

SSL står for Secured Sockets Layer og betyder, at din hjemmeside kan køre i HTTPS:// fremfor blot HTTP://

Det gør, at data mellem din hjemmeside og en besøgende er krypteret, og dermed er det sikkert for den besøgende at være på din side.

SSL certifikat er et tegn på sikkerhed, hvilket Google lægger meget vægt på, og pr. august 2014 meldte Google officielt ud, at de bruger HTTPS som et ranking signal.

Der er mange muligheder for at anskaffe sig et SSL certifikat, men de fleste moderne hostingudbydere tilbyder dette. Det er blot endnu en grund til at vælge den korrekte hostingudbyder.

Det er muligt at få et gratis SSL via Letsencrypt, så hvis din webudbyder opkræver penge for et SSL certifikat, så skal du sikre dig, at det som minimum er et såkaldt DV certifikat og ikke et gratis. Ellers giver det ingen mening, at du skal betale for selve certifikatet.

07: Pagespeed er en essentiel ranking faktor

Hastighedsoptimering har aldrig været så vigtig

Kategori: Teknisk SEO

Google Pagespeed Insigts

For 10 år siden var kunden 8 sekunder om at vurdere, om han ville blive på din side eller ej. Nu tager det måske blot 3-4 sekunder, og hvis din hjemmeside så tager 4 sekunder om at overhovedet loade, så har du tabt kunden for længst.

Først skal du tjekke hastigheden på din hjemmeside, og her kan jeg nævne nogle meget gode værktøjer:

Google PageSpeed Insights

Der er en del ting, som kan forårsage dårlig pagespeed:

  • Serveren er langsom, og svartiden er for høj
  • Billeder er for tunge og skal optimeres
  • Du har ikke aktiveret komprimering eller udnyttet cachelagring i browseren
  • CSS skal minimeres
  • Der loades for mange scripts på hjemmesiden

Første punkt med serveren løses som sagt ved at anskaffe sig god og hurtig hosting. Det er en no-brainer, at din side (din indtægtskilde) ikke skal være hæmmet af, at du ikke vil ofre et par hundrede kroner på en god server.

Billeder er oftest det, som giver lav pagespeed, og det skyldes, at mange oploader deres billeder i rå størrelse. Hvis et billede fylder 4MB, så skal det billede hentes ned fra serveren, og selvom vi har hurtigt internet i Danmark, vil det tage tid at få loadet 4MB.

Derfor skal billeder altid komprimeres, og der findes 2 rigtig gode værktøjer til det, hhv. Kraken.io og Tinypng.com

Tinypng er gratis, men har sine begrænsninger. Kraken.io koster penge, men det er så utrolig lavt, at det ikke vil gøre ondt på pengepungen. I min bog Marketingbogen 2.0 har jeg lavet en guide til, hvordan du bruger Kraken.io til WordPress.

Komprimering kan for det meste løses ved at få installeret det korrekte plugin, hvis du fx. bruger WordPress. WP Rocket er et udmærket plugin, men det koster så penge. Hvis du er efter noget gratis, så kan du installere fx. WP Super Cache eller W3 Total Cache.

Hvis du derimod ikke har en WordPress, så skal du overveje andre muligheder. Èn af de muligheder kan være på serveren, hvilket er endnu en årsag til, at du skal investere i god hosting. En anden mulighed kan også være at bruge CloudFlare.com, som er en mere eller mindre alt-i-en løsning.

Minimering af CSS er noget, som typisk også kan klares via de forskellige caching værktøjer, men ellers er det noget, som en programmør skal håndtere. Det er oftest også resultat af dårligt programmeringsarbejde, at diverse værktøjer brokker sig over CSS/HTML.

Du skal naturligvis have de essentielle scripts på din side såsom Google Analytics, Facebook pixel mm. Men alle ikke-essentielle scripts skal du sørge for at få fjernet, for de er med til at gøre din side langsom, og den skal være hurtig.

Hvor hurtig? Her er nogle værktøjer, som du kan bruge for at teste.

Din side skal som minimum have over 90 i Desktop, hvad angår Googles Pagespeed

Pingdom

Tools.pingdom.com

Pingdom er et værktøj, hvor du kan teste din sides hastighed fra forskellige lokationer i verden. Den fortæller dig loadtime på din side, og den skal helst gerne være under 1 sekund

GTMetrix

GTMetrix.com

GTMetrix er et andet godt værktøj, som faktisk går en del dybere i din side end Googles Pagespeed Insigts og Pingdom.

Før optimering:

Efter optimering:

2 nye værktøjer i 2020

I 2020 er der 2 nye værktøjer, som er meget vigtige at holde øje med, hhv. Web.dev og ThinkWithGoogle.com
Sidstnævnte giver dig indsigt i, hvordan din hjemmeside loader på mobilenheder, hvilket er en meget vigtig ranking faktor ift. SEO

08: HTML på din side skal indeholde de korrekte ting

og på den korrekte måde

Kategori: Teknisk SEO

HyperText Markup Language (HTML) har primært til formål at strukturere indholdet på din hjemmeside og få tekst og billeder til at virke som links til andre html-sider.

Når man arbejder med SEO, så er det hovedsageligt HTML, som man arbejder med, og der er nogle meget essentielle ting, som du skal have styr på.

Først og fremmest skal din side kunne kravles af søgerobotter. Du kan altid verificere på 2 måder.


1) Tjek kildekoden på din side og sikre, at den IKKE indeholder følgende:

Image

Hvis du ser “noindex” i dit HTML, så betyder det, at søgerobotter IKKE må indeksere din side, hvilket betyder, at du ikke får trafik fra søgemaskiner.


2) Tjek /robots.txt på din side og sikre, at den IKKE indeholder følgende:

Image

I ovenstående illustration er det angivet, at der user-agent (søgerobotter) ikke må have adgang til noget som helst på siden.

09: Brug validator.w3.org

til at tjekke din sides HTML

Kategori: Teknisk SEO

Et godt, efterhånden noget gammelt, værktøj er validator.w3.org, som kan vise HTML fejl på din side.

Man kan ikke forvente, at værktøjet ikke finder fejl. Du bør helt klart have mest fokus på “Fatal Error”, som det viser dig.

10: Strukturér data korrekt på din hjemmeside

Sådan gør du

Kategori: Teknisk SEO

Structured Data Markup er en tekstbaseret struktruering af data, som er inkluderet i en fil og hentes fra nettet. Det bruger typisk schema.org, som er grundlagt af Google, Microsoft, Yahoo og Yandex.

Ved at gøre brug af Structured Data, gør du det nemmere for søgemaskiner at forstå og strukturere dit indhold. Jo bedre, det er struktureret, jo større chancer er der for bedre placeringer på søgemaskiner. I bund og grund fortæller du søgemaskinerne mere detaljeret, hvad der er hvad på din hjemmeside.

Her er et eksempel på, hvordan Strukturerede Data på en opskrift på en æblekage vil se ud: