Hvad er Linkbuilding?

Linkbuilding, er blot én del af en komplet Søgemaskineoptimering – en metode eller et værktøj, hvor man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner.

Her får du en simpel, effektiv og ligetil forståelse af, hvad linkbuilding går ud på.

00: Hvorfor overhovedet linkbuilding?

En af mine favoritvideoer om SEO og linkbuilding er denne noget gamle video fra Googles tidligere medarbejder: Matt Cutts.

Kategori: Linkbuilding

Bemærk, at han fortæller, at Googlebotten følger links. Det er faktisk den måde, søgemaskinen Google er opbygget, og hvis der ikke fandtes links på hjemmesider til andre hjemmesider, ville Googles database slet ikke være så stor.

Når Googlebotten følger et link, vurderer den naturligvis begge sider: Siden, den afgår fra, og siden den ankommer til.

Derfra kommer termerne:

Interne links – De links, som går fra ét sted på din hjemmeside til et andet sted på din egen hjemmeside – fx fra din forside til din underside.

Eksterne links – De links, som går fra din hjemmeside til andre hjemmesider – fx hvis du linker til en kilde.

Backlinks – De henvisninger, som du får fra andre hjemmesider til din hjemmeside – jeg har eksempelvis et link fra Amino til min hjemmeside.
Når du køber Linkbuilding, så er det backlinks, som bliver skabt til din side.

Googlebotten danner en score på begge sider, som den bruger til at indeksere siderne i sin database. Om det er på plads nr. 2.356.243.234 eller om det er på plads nr. tre.

I søgemaskinernes tidlige dage var formålet med at linke til andre sider altid at finde mere information om et givent emne.

I 00’erne begyndte Google så at lægge mærke til, hvilke ORD der blev linket på, også kaldet ankertekster (på engelsk anchortext) og begyndte at bruge det som en måde at indeksere sine resultater på. Hvis hansensfiktiveside.dk havde et link på sin side på søgeordet ”malerfirma” og linkede til larsensfiktiveside.dk, så ville Google give bedre placeringer til larsensfiktiveside.dk, når nogen søgte på søgeordet malerfirma. For hvis nogen linker til larsensfiktiveside.dk, må det jo betyde, at larsensfiktiveside.dk er relevant.

Det er i og for sig uskyldigt nok. Lige indtil, at folk begyndte at udnytte linkbuilding.

En af de mest kendte situationer var omkring George Bush i 2004, hvor der var blevet linket massivt på søgeordet ”miserable failure” via et såkaldt Linkbomb.

Resultatet blev, at Det Hvide Hus var ranket som SEO-resultat nr. 1 med titlen ”President of the United States – George Bush”, når nogen søgte på ordet ”miserable failure”.

Det var en af de seriøse kickstartere på Googles rejse mod for alvor at bekæmpe såkaldt ”snyd” i søgeresultaterne, som de også kalder webspam.

Mange variationer og strategier inden for Linkbuilding er officielt imod Googles retningslinjer, og det kan man et eller andet sted godt forstå.

Der har været utrolig mange eksempler på, hvordan folk groft har forsøgt at snyde med Googles søgeresultater via blackhat linkbuilding. Folk har udviklet scripts, som generer nye sider med fiktive computerskrevne tekster, der linker til en specifik side på et specifikt søgeord. Nogle har hacket sig ind på store sider, hvor de har placeret usynlige links på siden, hvor der linkes til en specifik hjemmeside på et specifikt søgeord. Der er også folk, som kommenterer på utallige blogs med links til sider, som sælger viagra eller casinospil.

Det valgte Google for alvor at gøre op med blackhat linkbuilding i 2012, hvor de lancerede Penguin Update, som var en algoritmeændring, der var målrettet sider, som linkede massivt ud på ankertekster til andre sider, hvor det var tydeligt at se, at de fik en masse links på specifikke søgeord.

Resultatet var, at der var mange sider, som blev straffet og røg helt tilbage i søgeresultaterne eller helt ud af dem. Det rystede SEO-verdenen meget, og i stedet begyndte folk at tage andre metoder i brug.

Der var dog også enkelte, som begyndte at misbruge denne algoritmeændring til at skade deres konkurrenter. For hvis Google sparker en side helt tilbage i søgeresultaterne, fordi den side har for mange indgående links på specifikke søgeord, kan jeg da bare bestille 10.000 links fra russiske blogs, som linker på et specifikt søgeord til min konkurrents hjemmeside – heraf termen Negativ SEO.

Det har naturligvis betydet, at Google også måtte have dette aspekt i betragtning i forhold til deres algoritmer, og over de sidste fire år er algoritmerne ofte blevet ændret og optimeret.

Det har SEO-bureauer naturligvis også opdaget.

Er Linkbuilding overhovedet lovligt?

ALLE former for køb af linkbuilding, hvor du betaler en SEO-ekspert for at manipulere med Googles søgeresultater, er imod Googles retningslinjer. Om det hedder whitehat, greyhat eller blackhat, så er al køb af linkbuilding, også kaldt “acquired links” forbudt ifølge Googles retningslinjer. Så hvis du har et SEO-bureau, der påstår, at de leverer links via fx pressemeddelelser, eller at deres linkbuilding er whitehat eller at de leverer specifikke links, så er det stadig imod Googles retningslinjer.

Betyder det så, at ingen laver links? Nej!

ALLE SERIØSE SEO-eksperter arbejder med linkbuilding og skaber links til deres kunder. Hvis linkbuilding ikke er en aktiv del af din SEO-strategi, kan du se langt efter topplaceringer.

Hvorfor bygger man links, hvis Google ikke rigtig vil have det?

Først og fremmest, fordi det er Googles retningslinjer og ikke statslig lov. Men nok mest fordi Googles officielle udmelding er, at de vil nedkæmpe spam på nettet, hvilket også er nobelt. Men en anden målsætning er naturligvis, at de vil have virksomheder til at bruge penge på AdWords frem for SEO. SEO-resultaterne får stadig en markant større del af klik end AdWords gør.

Hvad gør SEO-firmaerne så ift. linkbuilding?

De fortsætter med at bygge links til deres kunders hjemmesider, så deres kunder får bedre placeringer i søgeresultaterne. For links er stadig noget af det vigtigste, når vi taler om SEO-placeringer. SEO-firmaerne har også lært af algoritmerne og er blevet dygtigere til deres arbejde.

Eksempelvis laver man ikke linkbuilding længere KUN på et specifikt søgeord, men man sørger for at have links på varierende måder såsom på URL, ”klik her”, ”På denne side kan du læse om…” osv.

Man bygger links fra sider med høj autoritet og trafik, og fra sider som har reelt indhold, der er skrevet af rigtige mennesker.

Disse ting er bl.a. med til at udstråle en ”naturlig linkprofil”, dvs. links til din side ser ikke så ”suspekte” ud og dermed er det med til at undvige (dog ikke garanteret!) penguin update-algoritmen.

Nogle SEO-firmaer har udelukkende fokus på at udsende pressemeddelelser, hvor de udarbejder en artikel og sender ud via rigtige pressesider i håb om, at der er en journalist, som følger op med en historie på et nyhedsmedie, hvor artiklen indeholder et link til kundens hjemmeside. Selvom det lyder som almindeligt PR-arbejde, er det i bund og grund også imod Googles retningslinjer, da du betaler et SEO-firma penge for at øge dine rankings via artikler med links til din side.

Nogle SEO-firmaer fokuserer også blot på at tilmelde deres kundes hjemmeside til de gammeldags linkkataloger, og der er nogle SEO-firmaer, som overhovedet ikke arbejder med linkbuilding, for de aner faktisk ikke hvad og hvordan de skal gøre.