Spørgsmålet som marketingscheferne ikke kan svare på

Hvad er du villig til at betale for en kunde? Dét spørgsmål kan de færreste CEO’s og marketingchefer svare på – vi forklarer, hvorfor det er så vigtigt.

Konverteringsrate. Begrebet der beskriver, hvor mange af din hjemmesides besøgende der rent faktisk udfører den ønskede handling, fx et køb. Har du styr på din konverteringsrate? Hvis du har det, kan vi nemlig begynde at kigge på omkostningen ved at få en kunde i hus.

Ved du, hvor mange penge du er klar til at betale for en kunde? Eller spørger du også dig selv, om det virkelig er så vigtigt at vide?

Mohammad Dadkhah giver dig forklaringen nedenfor. For ja! Det er ekstremt vigtigt at kende sin source cost i forbindelse med markedsføring – i hvert fald hvis du ønsker at drive en sund forretning.

Din konverteringsrate er omdrejningspunket

Der er flere områder, hvor det er vigtigt at vide, hvor meget en kunde må koste. Men det er særligt essentielt, hvis du står og skal vælge mellem at satse på AdWords, Facebook eller SEO. I takt med at konkurrencen stiger i respektive brancher, bliver det nemlig dyrere og dyrere at købe sig ind hos Google.

Men hvordan regner man ud, hvad kostprisen må være på en kunde?

Det er svært! Først og fremmest skal du have styr på din hjemmesides konverteringsrate. Driver du en webshop, så er det antallet af besøgende, der rent faktisk lægger varer i kurven og tjekker ud. Er du derimod i et servicefag (maler, gulvsliber, bogholder etc.), så er det antallet af besøgende, der udfører en specifik handling, fx finder dine kontaktinformationer.

I Danmark ligger den gennemsnitlige konverteringsrate typisk mellem 1-5 %, og det gælder uanset, om du er maler, keramiker eller sælger kaffekopper. Nedenfor tager vi udgangspunk i en konverteringsrate på 2% – altså forestiller vi os, at der skal 50 mennesker forbi din hjemmeside, før du har én konvertering.

Sådan udregner du kostprisen

Vi forestiller os, at du er maler. Nye opgaver ligger i gennemsnit på 15.000 kr. og ud af det beløb, skal du betale materialer, løninnger m.m. På Google skal du betale 60 kr. per klik, hvis du ønsker, at din annonce skal ligge blandt de øverste på søgemaskinen. Du skal op på 50 klik, inden du har en ny kunde i hus, hvilket betyder, at din kostpris er 50 x 60 kr. = 3.000 kr. for en kunde.

Er det så godt eller skidt?

Tjah… de fleste malere vil nok mene, at det slet ikke kan hænge sammen. Og ved du hvad? Det kan det heller ikke!

Hvad gør man så?

Som udgangspunkt er der to muligheder, når det kommer til AdWords. Du kan justere klikprisen ned, eller du kan øge konverteringsraten på din hjemmeside. Det første kan sandsynligvis ikke svare sig, fordi du så ryger til bunds i søgeresultaterne, det andet er bare virkelig virkelig svært.

Du skal altså gøre op med dig selv, om det kan betale sig at bruge penge på AdWords. Måske er pengene givet bedre ud et andet sted? Når du laver regnestykket, skal du også huske, at din kunde er en engangskunde – det er trods alt ikke hver dag, boligen skal males. Samtidig måles din konverteringsrate i leads, fx hvor mange der bruger din kontaktinfo til at indhente et tilbud – men det er ikke alle tilbud, der leder til et salg. Det er et kompliceret regnestykke. Men det er sindsygt vigtigt, at du har styr på det.

Indimellem er AdWords en god ting

Nå… nu fik vi forklaret, hvorfor det er vigtigt at kende den pris, en kunde må koste. Alternativt risikerer du at poste alt for mange penge i dit markedsføringsbudget.

Men der er også en chance for, at du kan gøre en rigtig god forretning. Nu skal du høre!

Vi skifter lige dit fag ud. Du er ikke længere maler, nu er du bogholder. Konverteringsraten på din hjemmeside er den samme. Klikprisen er 80 kr. Det betyder, at det koster dig 4.000 kr. at få en ny kunde i hus. Det er mange penge!

Men det er en investering. Du har ingen materialeudgifter, det er kun din egen løn, der er i spil. Hvis vi forestiller os, at den enkelte kunde betaler 4.000 kr./måned for at have dig som bogholder, så bruger du godt nok hele første måneds indtjening på markedsføring, men derefter… Det kan blive en guldgrube! Det er de færreste virksomheder, der skifter bogholder hver måned – altså handler kunden hos dig igen og igen. Vi tager de konservative briller på og siger, at kunden stopper jeres aftale efter 2 år. I 48 måneder har du altså tjent 4.000 kr. = 192.000 kr. for en reklameinvestering på sølle 4.000 kr.

Så er det pludselig en god forretning!

Du skal have overblik

Ovenstående scenarier har forhåbentlig givet dig forståelsen for, hvorfor det er så nødvendigt at have styr på regnestykket. Det er helt essentielt, hvis du vil drive en sund forretning. 

Der kommer mange flere vigtige regnestykker og gode råd fremadrettet, så husk nu at abonnere på min YouTube-kanal. Der er guldkorn, du ikke vil gå glip af!

0 Kommentarer

Skriv et svar


Få eksklusive tips til linkbuidling


Mohammad´s brevkasse

Få svar
på dine spørgsmål


Vil du også vækste