BESKYT DIT RY MED
ONLINE REPUTATION MANAGEMENT

Hvad er Online Reputation Management?

Online Reputation Management er processen i at kontrollere, hvad der bliver vist på søgeresultaterne, når en person søger efter dig.Jeg vil vise dig, hvordan du kan identificere og rydde op i resultater, som er skadelige for dit ry, og du kan også se, hvad du kan gøre for at promovere mere positivt indhold om dig selv.

Derfor er Online Reputation Management så vigtigt

Din online tilstedeværelse påvirker din karriere. Negative oplysninger om dig, som er tilgængelige online, kan decideret ødelægge din karriere, hvorimod positive ting om dig kan åbne op for nye karrieremuligheder.

Her er fire årsager til, hvorfor det er vigtigt at oparbejde en positiv online reputation:

  1. Folk søger efter dig online og vurderer dig som helhed baseret på de ting, som de finder. Hver dag foretages der over 1 milliard søgninger på specifikke navne, og op til 2/3 af arbejdsgiverne er påkrævet at slå kandidatens navn op, når der skal hyres medarbejdere. Hvis du ikke selv søger efter dit navn, skal du vide, at der er andre, der gør. Op til 40-50 % har fravalgt en specifik person eller firma, fordi de har foretaget en Google-søgning og fundet noget negativt.
  2. Alle kan skrive negative ting om dig på nettet uden at komme i problemer, selvom det ikke måtte være sandt. Det kan være en ekskone, tidligere chef, utilfreds kunde mm., og der er kun få regler og instanser, som man kan gøre brug af, for at forhindre det.
  3. Er det online, så er det for evigt. Derfor skal du yde en større indsats for at forhindre, at det gør skade på dig.
  4. Har du positiv omtale på nettet, kan det gavne dig meget. Problemet er, at de fleste ikke ved, hvordan de får skabt noget positiv omtale, og selv hvis de har positiv omtale, så ved de ikke, hvordan de får det fremhævet!

Vi lever i en tid med cybermobning, hævnporno, hadesider og sider som ikke respekterer dit privatliv. Derfor er det ekstremt vigtigt at være på forkant, og derfor skal du i gang med Online Reputation Management.

Hvordan kan Klikko hjælpe dig?

Over 90 % af alle Google-søgninger slutter på side 1 – det vil sige, at det er utrolig få, som går om på side 2 af søgeresultaterne.

Derfor er det vigtigt, at du formår at kontrollere de resultater på side 1, der er relateret til dit navn/brand.

Dette arbejde er ganske enkelt baseret på rigtig god og effektiv Søgemaskineoptimering.

Traditionel søgemaskineoptimering er baseret på, at du skal have din hjemmeside på side 1 på ét søgeord, dvs. du skal være iblandt 9 andre.

Med Online Reputation Management gælder det, at du skal have 10 hjemmesider frem på ét søgeord, og samtlige hjemmesider skal omhandle dig – positivt!

Hvis du kontakter os, vil jeg meget gerne give dig et tilbud på Online Reputation Management.

Du har også mulighed for selv at prøve dig frem ved at følge nedenstående guide.

Start med at lave en
effektiv søgeordsanalyse,
og vær så specifik som mulig

Hvordan finder man så de rigtige søgeord?

Om denne Online Reputation Management-Guide

I denne guide lærer du, hvordan du rydder op, bygger, overvåger og beskytter dit online ry.

Index/oversigt:

Step 1:     Lav en diagnose & ryd op i dit nuværende online ry

Step 2:     Introduktion til personlig Søgemaskineoptimering (SEO)

Step 3:     Byg et stærkt fundament for din online tilstedeværelse for Google-søgeresultater<

Step 4:     Avancerede teknikker til at booste dine Google rankings og Online reputation

Step 5:     Teknikker, der kan bruges i nødsituationer for at fikse et negativt Google-søgeresultat.

Step 6:     Forbedr dine resultater på Google-billedsøgning

Step 1:
Lav en diagnose & ryd op i dit nuværende online ry

Først og fremmest skal du afgøre, om du reelt set har et problem eller ej, og hvis du har, hvor slemt problemet er. I den første del af guiden skal du lave en diagnose af søgeresultaterne på Google. Her skal du se på, hvad der bliver vist, når man søger efter dit navn/brand.

Trin 1: Google dig selv

  • Først og fremmest skal du Google dig selv. Sørg for at være logget ud af din Google-konto. Google viser tit og ofte andre resultater, når du er logget ind.
  • Søg på det samme, som folk vil søge på for at finde dig. Det kan være dit navn, firmanavn eller lignende. Søg på det, som du er mest kendt for.

Trin 2: Hvilken kategori tilhører du?

Når du har foretaget en søgning, skal du sætte dig selv i en af tre nedenstående kategorier – det kan også være en kombination af dem alle tre. Fokusér blot på resultaterne på side et, da over 90 % af søgninger aldrig går til side to.

  • Negativt: Det her er den værste kategori at være i, hvilket betyder at de fleste søgeresultater om dig er negative. Denne kategori er ikke længere forbeholdt kriminelle eller rigtig slemme mennesker. Der skal meget lidt til nu om dage for at skabe en shitstorm om en person/virksomhed
  • Irrelevant: Disse resultater er om dig, men de er ikke rigtig skadelige. Det kan være gamle resultater eller irrelevante informationer. I stedet for at finde et resultat om, at du er en af de mest dygtige advokater i landet, finder du måske et resultat om, at du fx. deltog i Vild Med Dans og røg ud i første runde. Disse resultater er irrelevante og ikke skadelige.
  • Hov vent, det er ikke mig: Der kan være resultater, som er domineret af en anden person eller endda flere personer med samme navn. Disse resultater danner selvfølgelig førstehåndsindtrykket af dig – på godt og ondt. I bedste scenarie så dukker der positive resultater op med andre. Hvis du søger på “Mohammad Dadkhah”, vil du bl.a. også se et resultat om Mohammad Ali Dadkhah, som er menneskerettighedsadvokat, hvilket ikke er så dårligt at blive associeret med. I værste scenarie, så kan dit navn associeres med et monster. Hvis du fx. hedder “Peter Madsen”, så kan du fejlagtigt blive associeret med ham, som er mistænkt for at dræbe Kim Wall.
  • Positive og relevante: Disse resultater er fyldt med positiv og relevant omtale af dig/dit firma. Hvis du ikke nødvendigvis er i denne kategori i forvejen, så skal du ikke være urolig. Denne guide er netop beregnet til at hjælpe dig med at komme i denne kategori.

Den kategori, som du lander på, kan have en stor indflydelse på, hvordan folk opfatter dig. Tag fx nedenstående jobansøgere – hvilke af disse ville du umiddelbart vælge baseret på deres søgeresultater?

Ansøger 1:
Negative Niels

Hans første side med resultater er fyldt med blogindlæg omkring hans inkompetence skrevet af en tidligere kollega.

Ansøger 2:
Irrelevante Irena

Du lærer ingenting om Irena. Alle hendes resultater er omkring andre personer med samme navn.

Ansøger 3:
Positive Paula

Paulas resultater bakker hendes kvalifikationer op og danner en klar forståelse af hen

Hvis du oplever, at du hverken har negative eller positive søgeresultater på Google, så skal du ikke tage det så tungt. Det er meget normalt.

Trin 3: Gennemgå og ryd op i dine profiler på de sociale medier

Gennemgå dine profiler på de sociale, og slet alle gamle indlæg og billeder, som måtte være upassende og kan give et negativt indtryk af dig. Det er ikke blot på søgeresultater, man får dannet et indtryk af en person/firma – det sker også på de sociale medier.

Trin 4: Find ud af, hvor meget arbejde du har forude og lav en plan

  • Jeg har stort set ingen online tilstedeværelse og ikke noget indhold: Dit første fokus skal være at skabe en online tilstedeværelse, ellers er der ingen chancer for, at du kan være på forsiden.
  • Jeg har noget konkret indhold, som jeg gerne vil have SKJULT: Det kan være, at du har nogle resultater, som er skrækkelige at se på og læse. Du skal fokusere på at skabe noget nyt indhold, som kan overskygge det her.
  • Jeg har et konkret resultat, som jeg gerne vil have skubbet HØJERE op: Du har måske allerede en hjemmeside eller en LinkedIn-profil eller en artikel om dig, som indeholder noget positivt, men som bare ikke er placeret højt nok på Google. Her er der nogle konkrete ting, du kan gøre for at få disse højere.

Step 2:
Introduktion til personlig Søgemaskineoptimering (SEO)

Hvad er Søgemaskineoptimering (SEO)?

Søgemaskineoptimering (SEO) er processen, når du skaber eller forbedrer indhold for at sikre, at det bliver placeret så højt som muligt i søgeresultaterne for bestemte søgeord (ved personlig søgemaskineoptimering vil søgeordet være dit eget navn).

  1. Hvorfor er  personlig SEO så vigtigt?
    Hver gang nogen foretager en søgning på nettet anvender søgemaskiner som Google eller Bing komplicerede algoritmer med hundredvis af faktorer for at sikre, at de mest relevante resultater dukker op øverst i søgeresultaterne – men desværre laver søgemaskinerne ind imellem fejl. Du kender sikkert selv til en person, som har skabt en komplet personlig hjemmeside, men som stadig ikke dukker op på første side af Google, når man søger på deres navn. Der er mange faktorer, som kan resultere i dårlige søgeresultater – fx dårlig struktur på hjemmesiden, som gør det svært for søgemaskinen at læse hjemmesiden. Andre gange virker en hjemmeside ikke så troværdig, som den egentlig er, men i værste fald skyldes det, at søgemaskinen simpelthen ikke er klar over hjemmesidens eksistens.
  2. Hvordan kan SEO hjælpe?
    Ved at anvende helt generelle SEO-taktikker, eller ved at bruge Klikkos Online Reputation Management, er du sikker på at alt dit bedste indhold er så nemt at finde for søgemaskinerne som overhovedet muligt. Med andre ord bliver dit bedste indhold:
    – Hurtigt fundet af Google
    – Struktureret, så søgemaskinerne hurtigt finder ud af at indholdet handler om dig
    – Linket til og gemt i troværdige databaser og kataloger på nettet, så søgemaskinerne ved at indholdet er troværdigt.

Hvilke faktorer kigger søgemaskiner på, når de vurderer dit indhold?

Søgemaskiner bruger algoritmer med hundredvis af faktorer, når de vurderer, hvordan dit indhold skal rangeres. Der er dog et par faktorer, som du altid skal have in mente, når det handler om search engine reputation:

1. SEO-faktorer på hjemmesiden:

Disse er faktorer på selve hjemmesiden. Den gode nyhed er, at hvis du ejer indholdet, har du også direkte kontrol med det:

  • Frontend & Backend struktur/arkitektur: Alt indhold på nettet er understøttet af et antal frontend og backend programmeringskoder – som regel skrevet i sproget HTML, CSS, JavaScript, PHP og så videre – som kommunikerer information til søgemaskinen og til din computer. Desværre opstår der problemer, når brugere skaber godt indhold, som er struktureret så dårligt, at søgemaskinerne ikke er i stand til at kommunikere med serveren – og derfor ikke aner, hvad hjemmesiden handler om. Der er mange ting, du skal være opmærksom på, når du strukturerer din kode; hjemmesidens sitemap, domænets historik, placeringen af overskrifter og masser af andre ting. Det kan næsten synes som en umulig opgave, hvilket også er årsagen til, at jeg har lavet denne guide. Klikkos online reputation management kan også assistere dig i denne del.
  • Relevans: Dette er simpelt – hold dit indhold opdateret! Hvis dit indhold ikke er blevet opdateret i lang tid, vil søgemaskiner efterhånden begynde at betragte indholdet som irrelevant.  Nøgleord/indhold: Når en søgemaskine besøger din hjemmeside, skal du sikre dig, at den hurtigt forstår, hvilke ord og fraser der er de vigtigste. De kaldes også nøgleord. Hvis du for eksempel gerne vil have rangeret dit navn bedre i Google, men dit navn slet ikke er at finde på din hjemmeside, vil en søgemaskine ikke ane, hvordan den skulle rangere den for det søgeord. Der er her to ting, du skal være opmærksom på:
  • Placering: Der er specifikke steder på en hjemmeside, som søgemaskiner anser som mere vigtige end andre, så det er naturligvis her du skal placere dit navn. Disse steder omfatter blandt andet synlige placeringer som URL’en, sidens overskrift, ord markeret i fed og ankertekster, men også placeringer i backend – title tags, heading tags, meta tags og beskrivelser. Du skal sørge for at placere dit navn på alle disse placeringer.
  • Tæthed: Søgemaskinerne kigger også på tætheden af dine nøgleord på hele hjemmesiden, for at sikre sig, at sidens indhold matcher disse ord. Det betyder, at du ikke bare kan smide dit navn ind tilfældige steder på hjemmesiden, hvis siden i øvrigt handler om noget helt andet.

2. Udefrakommende SEO-faktorer:

Disse faktorer er ikke direkte forbundet til indholdet på din hjemmeside, og er beregnet til at måle hjemmesidens ydre troværdighed. Eftersom du ikke direkte kan kontrollere disse faktorer, er det vigtigt at du sætter tid af til de vigtigste:

  • Indkommende links: Søgemaskiner vurderer hvert link til en hjemmeside som en stemme for at den side skal dukke op højere i søgeresultaterne. Jo flere steder, der linker til din side, desto højere vil du blive placeret i søgemaskinerne. Men de enkelte links troværdighed er også vigtige. Eksempelvis er et link fra www.dr.dk vægtet som mere troværdigt, end et link fra en tilfældig hjemmeside. Dette er en af de vigtigste faktorer ved SEO.
  • Social deling: At dele en hjemmeside på sociale netværk er en af de nemmeste måder at skabe troværdige links. Hvis du deler en værdifuld og relevant side vil folk automatisk dele den, og det signalerer en meget høj grad af troværdighed over for søgemaskiner.

Undgå “Black-hat”-teknikker, som får dit indhold blokeret

OOP (Over-Optimization Penalty): Mange SEO-eksperter er fristede til at prøve at “narre” søgemaskinerne og skabe en fordel over konkurrenterne ved at udnytte de ovenstående faktorer. Heldigvis er søgemaskinerne ret intelligente, og disse såkaldte “black hat”-metoder er som regel hurtigt afsløret og bliver straffet hårdt (blokeret fra søgeresultaterne).

Overtrædelserne inkluderer:

  • Nøgleordsfyld
  • Tilsløring
  • Link-fyld

Jeg tolererer ikke disse taktikker, og de er i øvrigt heller ikke særligt effektive, så her vil jeg ikke bruge tid på at forklare, hvordan de virker. Det vigtige her er, at du skal være opmærksom på ikke at hyre et SEO-firma, som ved et uheld anvender nogle af de forbudte optimeringer. Som en hovedregel skal du altid være på vagt, hvis du støder på en udbyder, som lover dig hurtige resultater – her er der nemlig stor risiko for at de anvender black hat-teknikker, og så bør du straks stikke dine penge i lommen og ikke samarbejde med firmaet. Det er ganske enkelt ikke det værd, at arbejde sammen med nogen, som risikerer at blackliste dig permanent på Google eller i andre søgemaskiner. (Bemærk: De fleste ærlige SEO-taktikker tager normalt mellem 2-6 uger, før du kan se resultater).

Konklusion

Selvom alt det her måske kan virke skræmmende, kan du blot tage ét skridt ad gangen, og hvile i bevidstheden om, at når du bare forstår ovenstående, så har du allerede en langt dybere indsigt i, hvordan søgemaskiner og SEO fungerer, end den gennemsnitlige person. Med den grundlæggende viden om, hvordan søgemaskiner fungerer, på plads, skal vi se på, hvordan vi tackler opgaven med at skabe en positiv online tilstedeværelse.

Step 3:
Opbygning af fundamentet for din online tilstedeværelse på Google

Du har nu fået diagnosticeret din tilstedeværelse på Google, og har lært det mest elementære om personlig søgemaskineoptimering. Nu er tiden kommet til rent faktisk at begynde opbygningen af fundamentet for din Google-tilstedeværelse med nogle simple, men nødvendige trin. Ideen bag denne del af min guide er simpel: Du kan ikke få bedre resultater på Google, hvis du ikke har noget godt indhold i første omgang. Så lad os starte med det basale:

Trin 1: Køb dit domæne (ditnavn.dk)

Det er helt uden debat det vigtigste trin, hvis du vil have en bedre placering på Google, at du køber dit eget domænenavn. Selve domænet koster 50 kroner om året i registreringsafgift, og det er relativt nemt at sætte op. Du kan købe det hos enhver domæneregistrator – fx one.com eller dandomain.dk.

  • Ikke alle domæner er ens: Selvom dette ikke er så vigtigt, som det var engang, er der bestemte domænetyper, som søgemaskiner har en tendens til at rangere højere. Det gælder fx domænerne .edu- og .gov-domæner, der betragtes som de mest troværdige, eftersom du kun kan købe dem, hvis du kommer fra et registreret uddannelsessted eller offentlig amerikansk myndighed. Når du køber et personligt domæne, bør du holde dig til domæner af typerne .dk, .com eller .net. Undgå de mest poppede domæner som .me eller .tv, da de typisk ikke rangerer lige så godt som traditionelle domæner.
    Sørg for at dit navn fremgår af domænet præcist som det er: Hvis dit professionelle navn fx er Michael Ankerstjerne og michaelankerstjerne.com er optaget, er det bedre at købe michaelankerstjerne.net, end at ændre i dit navn og fx købe mikaelankerstjerne.com.
  • Registrer det så længe det er muligt: Det er der to årsager til. Jo længere et domæne er registreret, desto mere troværdigt virker det for søgemaskinerne, og derudover er det altid en god idé at beskytte dit eget domænenavn så længe som muligt. Selv hvis du ikke selv anvender domænet, er det bedre at det er i dit eje, end at andre med dit navn begynder at anvende det.

Trin 2: Byg en personlig hjemmeside

Når du har registreret dit domæne, skal du i gang med at bygge en personlig hub på nettet, hvor du kan vise alt fra din arbejdshistorik til dine personlige interesser. I dag kan alle og enhver skabe deres egne personlige hjemmesider uden at have den store tekniske indsigt. Dette er et ekstremt effektivt værktøj, når man skal skabe en fungerende søgemaskine reputation management. Der findes mange forskellige CMS’er, du kan vælge mellem, men jeg anbefaler WordPress. Det er supernemt at sætte op, og så tillader det en bred vifte af tilpasning efterhånden som du udvikler din personlige identitet online og bliver mere komfortabel (eller hvis du senere vil finjustere designet).

Trin 3: Vær tilstede på de sociale netværk

Søgemaskiner har en tendens til at rangere profiler på sociale netværk som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+ højt, og det er der en god grund til: Netværkene kræver en eller anden grad af identifikation for at oprette en profil, og derfor ser søgemaskinerne deres resultater som mere troværdige. En anden vigtig detalje er at sociale netværk er konstant opdaterede, så de er ekstremt relevante på grund af deres aktuelle indhold (som vi var inde på i afsnittet om SEO). Med andre ord er det vigtigt at skabe en professionel profil på sociale netværk, hvis du vil dukke op højt i Googles søgeresultater. (Jeg går mere i dybden med, hvilke profiler der virker bedst, og hvordan du strukturerer dem i afsnittet Avancerede taktikker).

Trin 4: Fyld oplysninger på din profil

Det er et udmærket første trin i sig selv, når du melder dig ind i sociale netværk, men netværkenes sande styrke kommer først til udtryk, når du udfylder alle oplysninger på din profil. Derfor skal du udfylde profilen med så mange relevante oplysninger, som du kan – og husk også at tilføje links til dine profiler på andre sociale netværk.

Konklusion

Helt afhængig af, hvor udbredt dit navn er, bør du allerede efter en uge eller to begynde at se en del søgeresultater på første side af Google, som handler om dig. Husk, at selvom sociale medier ofte regnes for sjov og ballade, er disse profiler helt essentielle for opbygningen af fundamentet for din online tilstedeværelse. Om lidt får du også gode tips til at booste dine sociale profiler endnu højere i søgeresultaterne.

Step 4:
Avancerede taktikker, der booster din Google placering & Online Reputation

Så snart du har opbygget et fundament for Google, er det på tide at anvende alle de basale SEO-regler på dit indhold. Denne del af guiden viser dig, hvordan du sikrer dig, at at alt dit forskellige indhold er så søgemaskinevenligt som muligt.

Byg en personlig hjemmeside, som viser dit navn, din titel og din kontaktinformation:

I del 3 af denne guide opfordrede jeg dig til at bygge en personlig hjemmeside med en gratis sitebuilder online. Jeg nævnte også, at dit mål er at lade søgemaskinerne vide, at denne hjemmeside er den mest fyldestgørende kilde på nettet, når det handler om oplysninger om dig. Derfor er det vigtigt, at du udfylder hjemmesiden med så mange informationer, som du overhovedet kan. Her er nogle vigtige ting at huske, når du skaber din hjemmeside, så du sikrer dig, at den er så søgemaskinevenlig som overhovedet muligt:

Skab relevante sider:

Hvis du vil være sikker på, at din hjemmeside dukker op højt i Googles søgeresultater, skal du sikre dig, at den er fyldt med så meget relevant, opdateret indhold som muligt. Her er de hjemmesider, du skal huske at inkludere:

Om mig:
 Dette er din chance for at fylde din hjemmeside med al den information, som du vil have at andre skal vide om dig. Husk at inkludere din personlige biografi, din uddannelse, din arbejdsmæssige erfaring og dine personlige interesser. Hvis du har nogle eksempler på dit arbejde, skal du også uploade dem her. Det er denne hjemmeside, der fortæller søgemaskiner, at der her findes en masse relevant information om dit navn.

Tip:
 Brug dit navn så mange steder som muligt på hjemmesiden. I stedet for at skrive: “jeg er en grafisk designer”, bør du skrive: “Michael Andersen er en grafisk designer”.

Mine links:
 Her skal du linke til alle de andre steder, som man kan finde dig online. Dette inkluderer dine profiler på sociale medier, online telefonbøger og de steder jeg anbefalede dig at opbygge i afsnit 3. Dette trin sender endnu flere oplysninger om dig til søgemaskinerne, så din hjemmeside bliver endnu mere troværdig. Links er meget vigtige for søgemaskiner, så jo flere troværdige links om dig, som din side linker til, desto højere vil dit navn blive rangeret.

Sociale feeds:
 Tilføj et feed fra dine seneste opdateringer fra netværk som LinkedIn og facebook, så dine besøgende kan se hele din sociale aktivitet på ét sted. Endnu vigtigere; dette er også med til at holde din hjemmeside konstant opdateret og relevant, som er en meget vigtig del af Googles rangering.

  1. Skab en blog: Det tjener to formål, der begge får din hjemmeside til at rangere højere, når du blogger: For det første er det en nem måde at holde din hjemmeside opdateret og relevant, og for det andet er hvert blogindlæg, du skriver, et potentielt resultat, som kan dukke op på første side. Jo mere indhold du skaber og deler, desto bedre chancer har du for at blive indekseret, linket til og selvfølgelig placeret bedre på Google. Her er nogle ting, du skal huske, hvis du vil have mest muligt ud af din blog:

    1 time per måned:
     Du behøver ikke være professionel blogger for at blogge. Skriv blot ét indlæg om måneden – det kan være noget så simpelt som at du læser en faglig artikel og reagerer på den på bloggen.
  2. Nøgleordsplacering: Der er helt specifikke steder på en hjemmeside, som søgemaskiner betragter som vigtigere end andre. Når du er færdig med at opbygge alle dine sider, skal du sikre dig, at du har tilføjet dit navn alle disse steder:

    Navigation/menu:
     Ved at inkludere dit navn i menuen (husk “Michael Andersen” i stedet for “Om mig”), fortæller du søgemaskinerne, at dit navn er et af de vigtigste elementer på din hjemmeside.

    Headings/overskrifter
    : Husk at inkludere dit navn i overskriften, hver gang du starter på en ny sektion. Der bør for eksempel være en overskrift over din arbejdshistorik, som har titlen “Michael Andersens arbejdserfaring”. Helt afhængig af, hvilken tjeneste du brugte, da du opbyggede din hjemmeside, bør der være en mulighed for at lave en “heading” – ellers kan du manuelt gøre det i HTML-koden ved at bruge koden <h1>dit navn </h1> tagget.
    Tip: Brug kun 1 H1 heading per side

    Ankertekster:
     Ankertekster refererer til den understregede tekst, som indikerer at tekst er et klikbart link (eksempel: ankerteksten til Michael Andersens personlige hjemmeside er “Michael Andersens personlige hjemmeside”). Eftersom links er en så vigtig del af algoritmen hos Google, skal du sikre dig, at søgemaskinerne ved, hvad linkene handler om. På din egen underside “Mine links” skal du huske at sætte en label på hvert link med dit navn – det er bedre at skrive “Michael Andersens Twitter” end bare “Twitter”. Der er i øvrigt mange andre steder, du kan placere dit navn i HTML-koden – eksempelvis i sidens Title tag.
    Profiler på sociale medier

Som jeg nævnte i del 2 giver profiler på sociale medier glimrende resultater, som du kan skubbe i toppen af søgeresultaterne. De fire store og vigtige sociale netværk er Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Disse fire sider rangerer højt i søgeresultaterne, så hvis du ikke allerede har gjort det, bør du straks oprette en profil på hver af disse tjenester. De følgende tips hjælper dig med at sikre, at profilerne er så SEO-venlige som muligt, og dermed også mest effektive i forhold til din søgemaskine reputation management strategi:

Hold det sobert eller privat: Før du begynder at promovere din profil på et socialt netværk, er det vigtigt at huske, at alt hvad du poster er offentligt tilgængeligt og kan ses af alle. Hvis du fx bruger din Facebook-profil til at poste vilde billeder politiske kommentarer, fremstår du måske ikke som dit bedste. Nogle mennesker vælger i stedet at holde deres profil privat, så uvedkommende ikke kan kigge med, men husk, at intet på Facebook er privat. Opdateringer kan stadig finde vej ind i søgeresultaterne og falde i de forkerte hænder. Hold derfor din profil professionel.
Sørg også for at du bruger dit rigtige navn på dine profiler: Hvis du er interesseret at dine profiler på sociale netværk skal dukke op højt, når man søger efter dit navn, så skal du sørge for at dit brugernavn er Michael Andersen eller michaelandersen – og ikke sejfyr35. Tip: Hvis dit brugernavn allerede er optaget, så brug en variation, som stadig inkluderer dit navn – fx Michael_Andersen eller ITMichael_Andersen.
Link til alt dit andet indhold: Husk at inkludere et link, der peger tilbage til din hjemmeside og så mange andre profiler som muligt eftersom links er helt afgørende for en god rangering på Google. Jo flere troværdige sider din hjemmeside linker til om dig, desto højere vil dit navn rangere.

Konklusion:

Du er nu godt på vej til at få en perfekt første side på Google! Desværre er der i nogle tilfælde noget, som du gerne vil fjerne fra første side af resultaterne – en negativ anmeldelse, et nedladende blogindlæg eller bare en person, som folk forveksler med dig. Hvis dette er tilfældet, skal du fortsætte til del 5: Nødtaktikker til at reparere et dårligt søgeresultat.

Step 5:
Nødtaktikker til at reparere et dårligt søgeresultat

Selvom du har fået styr på din Google-diagnose, opsat den basale tilstedeværelse på Google og anvendt mine avancerede SEO-teknikker, kan det være, at det stadig ikke er tilstrækkeligt. Denne del af guiden er beregnet til at yde effektive taktikker til folk, som oplever negative eller uflatterende indhold på den første side af Googles søgeresultater.

Selv gode mennesker kan få dårlige søgeresultater:

Selvom denne sektion måske kun virker relevant for politikere eller kriminelle, er det et faktum, at dårligt indhold kan ramme de fleste af os. Det eneste, det kræver, er et enkelt dårligt blogindlæg eller statusopdatering fra en ekskæreste, en bitter tidligere samarbejdspartner eller et eneste foto fra en festlig tur i byen. Pointen er, at dårlige resultater sagtens kan opstå for gode mennesker, og denne guide er beregnet til at føre dig gennem de taktikker, du kan anvende til at henoprette dit gode ry.

Her er, hvad du skal gøre, når der dukker negative resultater op på Google, når du søger efter dit navn:

Mulighed 1: Få indholdet fjernet

Denne mulighed er ofte det første folk prøver. I nogle tilfælde er det forsøget værd at prøve at få fjernet indholdet (selvom der dog er nogle forhindringer i denne strategi, som vi kommer ind på senere). Hvis du vælger at forfølge denne strategi, er der et par trin du kan følge:

  • Bed om at få det fjernet: Find den person, som postede indholdet (artiklens forfatter, profilen på det sociale netværk, ejeren af hjemmesiden etc.), og spørg om de ikke vil fjerne indholdet. Hvis du henvender dig professionelt og forklarer, hvorfor du gerne vil have at de fjerner indholdet, kan det sagtens være, at de følger din opfordring. Hvis høflighed ikke virker, kan du gå hårdere til værks, og forklare at indholdet er ærekrænkende, og at du vil tage de nødvendige skridt for at få det fjernet.
  • Skriv en lovmæssig klage til Google: Det kan være meget svært at få Google til at fjerne indhold fra dets søgeresultater, men det er ikke umuligt. Hvis indholdet er ærekrænkende eller indeholder personlig information som dit CPR-nummer eller kreditkortoplysninger, kan du udfylde en lovmæssig klage.
  • Få hele hjemmesiden fjernet: Find ud af hvilket firma, der hoster hjemmesiden (prøv med whois.net), og find firmaets tjenestevilkår. Hvis den pågældende hjemmeside med krænkende indhold overskrider hosting-firmaets tjenestevilkår, kan du skrive en formel klage til hostingfirmaet. Denne metode kan dog ofte vise sig at være tidskrævende, frustrerende og nogle gange også dyre. Hvad værre er, vil du opdage, at metoden også sjældent virker.
  • Personen, der postede indholdet, behøver ikke fjerne det: Selvom du spørger pænt, behøver bagmanden ikke fjerne indholdet. Sandsynligheden taler nemlig for at der er en grund til, at personen har lagt indholdet op i første omgang, og at de derfor ikke har nogen intentioner om at fjerne det igen. Hvis du beslutter dig for at forfølge sagen civilretligt, kan det hurtigt vise sig at være en langtrukken proces, som er svær at håndtere. Internettet er på mange måder som det vilde vesten, når det handler om indhold.
  • Indholdet er altid arkiveret: Selv hvis bagmanden fjerner indholdet fra sin hjemmeside, fjerner det ikke nødvendigvis indholdet fra søgemaskinerne. Søgemaskiner arkiverer eller cacher søgeresultater. Dette betyder, at resultatet stadig vil dukke op i fx Google, og folk kan stadig læse det fra Googles cachede resultat.

Mulighed 2: Begrav det

Dette eksemplificerer hovedkonceptet i denne guide: Sørg for at rangere positivt indhold højere i Google – dermed begraver du effektivt det negative indhold længere nede på resultatsiden. Selvom dette teknisk set ikke fjerner indholdet fra søgeresultaterne, reducerer det drastisk sandsynligheden for at folk, der søger efter dig, nogensinde ser det negative indhold. Faktisk viser undersøgelser, at 93% alle internetbrugere aldrig går videre end den første resultatside på Google, og hvis de gør, har de alligevel passeret en hel førsteside af positive resultater om dig. Dette betyder, at du ikke blot har brug for en enkelt eller to gode resultater på den første side; du skal bruge nok indhold, så du skubber eventuelt negativt indhold hen på side to. Her er de bedste måder at skabe højt rangerende positivt indhold, som begraver alt det negative:

Søgeresultat-eksempler, hvor positive resultater udrangerer negative resultater

1. Basale taktikker 

Sørg for at gennemlæse de basale taktikker, som jeg skrev om tidligere i denne guide, før du går videre til de avancerede taktikker:

  • Skab en basal online tilstedeværelse: Dette inkluderer, at du køber dit domænenavn, bygger en personlig hjemmeside, opretter profiler på sociale netværk og melder dig til online kataloger.
  • Sørg for at dit indhold er søgemaskineoptimeret: Der er en række bestemte taktikker, du kan implementere med dit indhold, hvis du vil være sikker på, at det er så søgemaskineoptimeret som muligt – det dækkede vi i del 2 og 4.

2. Yderligere indhold, som rangerer højt på Google

Nogle gange er en velorganiseret, basal online tilstedeværelse (som skitseret herover) ikke nok til at begrave dårlige resultater fra Googles søgning. Helt afhængig af, hvor højt de dårlige resultater dukker op, må du sørge for at få så meget positivt indhold rangeret højt på Google. Her er et par andre kreative måder, der skaffer dig indhold på første resultatside:

  • Hold en fest og læg eventen op på MeetUp: Ja, jeg mener det seriøst! Som jeg var inde på tidligere i denne guide, skal du oprette en personlig profil på MeetUp – et sted, hvor folk opretter og deltager i events – fordi Google rangerer disse profiler ret højt. De fleste folk aner ikke, at Google ofte rangerer begivenheder på MeetUp endnu højere end de personlige profiler derinde. Når du opretter en fest på MeetUp skal du sikre dig, at du:
    – Bruger dit navn i begivenhedens titel: “Michael Andersens fest for iværksættere i København”.
    – Bruger tid på faktisk at skabe en fest, som folk har lyst til at deltage i – og inviterer alle dine venner til at besvare invitationen på begivenhedens side. Det kræver måske en lille investering, men jo flere mennesker der deltager i din fest og linker til begivenhedens side, desto højere vil festen rangere på Google, så det er virkelig investeringen værd (plus det er en god undskyldning for at holde en fest).
  • Skriv en pressemeddelelse og upload den til en pressemeddelelsestjeneste: De fleste mennesker aner ikke, at de faktisk kan anvende de samme værktøjer som PR-bureauer bruger til at distribuere pressemeddelelser på nettet. Der findes en håndfuld gratis newswire-tjenester, men hvis du er seriøs med det, anbefaler jeg at du bruger 300 dollars på PR NewsWire, da det er en af de mest effektive på nettet.
    – Du kan faktisk skrive en pressemeddelelse om enhver begivenhed i livet – du bestod din eksamen, du startede på nyt job, du har lige skabt en ny hjemmeside osv. Pointen er, at hvis du ønsker, at positivt indhold skal vises højere oppe end det negative, skal du selv skabe det. Tip: Husk at inkludere links til andre steder, man kan finde dig online.
  • Kommentér på nyhedsartikler: som du måske kan forestille dig, betragtes ethvert indhold fra fx tv2.dk som troværdigt af Google. Når du kommenterer på artikler fra kendte hjemmesider, er det en effektiv måde at få en højere placering på Google. Selvom det måske ikke skaber de allerbedste resultater om dig, er det bedre end eventuelle negative resultater. Husk at linke til din personlige hjemmeside, så hvis nogen finder din kommentar kan du dirigere dem til endnu mere positivt indhold.
  • Skriv læserbreve til aviser eller nyhedssider
    Skriv en artikel for en stor blog eller en nyhedsside. Dette er en nem måde at få søgeresultater på den første side af Google. Du kan enten kontakte din lokale avis og tilbyde at skrive en artikel om et emne, du er ekspert i – eller du kan skrive et blogindlæg for en større blog. Du kan fx skrive engelske blogindlæg på Huffingtonpost.com og Examiner.com

Mulighed 3: Ryst det af dig

Selvom det i høj grad er muligt, kræver det en del at begrave noget, som ligger på første resultatside på Google. Der er en mindre kendt, men meget værdifuld, information, når du ender i en situation, som kan koste dig en masse tid: Google foretrækker kun at rangere ét resultat på første side per domæne.

Hvad betyder det? Lad os forestille os, at nogen skrev et nedladende indlæg om dig på tv2.dk og det viser sig som det første resultat, når du søger på dit navn. Det kommer til at kræve en masse tid og hårdt arbejde at få 10 andre resultater til at rangere højere på Google, så det negative indhold om dig skubbes til side to.

Det ville være nemmere, hvis du ryster det af dig ved at erstatte det dårlige resultat fra tv2.dk med et andet resultat fra tv2.dk. Dette virker måske som en svær opgave, men du vil blive overrasket over, hvor nemt det er at skabe et positivt resultat fra ethvert domæne. Du skal blot regne ud, hvordan du kan offentliggøre noget på den pågældende side. Hvis du bladrer rundt på tv2.dk, opdager du måske, at du kan oprette en brugerprofil på hjemmesiden. Er det tilfældet, skal du blot oprette en profil, som er mere relevant end dit navn på den negative artikel. Her er et par ting, du skal huske, når du opretter din profil:

  • Brug dit fulde navn: Husk at bruge dit fulde navn i profilen. Dette vil blive inkluderet i URL’en og i title tags, som er nødvendigt, hvis du vil slå den dårlige artikel.
  • Skriv så meget information, som hjemmesiden tillader dig: Jo mere information du kan skrive om dig selv, desto mere relevant vil hjemmesiden synes for Google. Husk at skrive i tredje person om dig selv. Du skal nemlig have dit navn til at stå adskillige gange på profilen.
  • Link til så mange andre profiler som muligt: Som du allerede har læst i sektionen SEO-taktikker, skal du sørge for at linke så mange gange hjemmesiden tillader dig. Det sikrer dig en højere rangering. Lav links til andre kilder om dig – din hjemmeside, din Facebook-profil etc. Husk også at bruge dit navn i linkteksten.
  • Hold den nye profil aktiv: På et tidspunkt vil den dårlige artikel blive gammel, og det giver din nye profil en fordel. Derfor skal du fortsætte med at anvende og opdatere din nye profil, så den er nyere end den dårlige artikel.
  • Link til din nye profil og del den alle steder: Hvis du har opbygget en basal online tilstedeværelse, skal du sikre dig, at du linker til din profil fra alle steder, det er muligt – personlig hjemmeside, sociale medier etc. Jo flere links denne profil har, desto bedre chancer har den for at udrangere den negative artikel.

Step 6:
Forbedring af dit Google Billed-resultat

Et billede siger mere end 1.000 ord. Uanset om det er et profilbillede eller et uskarpt festbillede med vennerne, hvis du har et negativt foto, som dukker op i Google, siger det måske ikke det om dig, du har lyst til. Den gode nyhed er, at du kan bruge nogle af de samme værktøjer med dine Google Billed-resultater. Konceptet med at begrave dårligt indhold er det samme, men her vil jeg gennemgå specifikke trin, du kan foretage for at fjerne dårlige billedresultater. Ofte ender dårlige billeder i toppen af søgeresultaterne, fordi der simpelthen mangler konkurrerende indhold.

Trin 1: Fyld billeder på fotoorienterede sociale netværk og hjemmesider

Det første, du bør gøre er, at tilmelde dig nogle hjemmesider, som gør det muligt at poste billeder online. Der er masser af tjenester at vælge imellem, men jeg anbefaler ihvertfald tre af de følgende (husk at udfylde profilerne fuldstændigt med dit navn og andet relevant information).

  • Google+
  • Flickr
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • WordPress
  • Photobucket
  • Facebook
  • Instagram

Trin 2: Post positive billeder på dine konti

Nu du har metoderne til at poste billeder, skal du finde nogle fotos af dig selv, som du ikke har noget imod at have liggende online (vi taler om professionelle billeder uden kompromitterende adfærd). Hvis du ikke allerede har nogle, skal du have taget nogen hurtigst muligt. Jo flere billeder, du har, desto bedre – der vises mange flere billedresultater end almindelige tekstresultater. For at være på den sikre side, bør du have ihvertfald et par håndfulde billeder at poste.

Trin 3: Lad Google vide, at billederne handler om dig

Når du uploader et foto eller et billede til en af dine hjemmesider eller profiler, skal du sikre dig, at Google ved, at billedet er af dig. Det gør du ved at udfylde en beskrivende info til billedet:

Tilføj en beskrivelse af billedet: Hvis du kan tilføje en billedbeskrivelse, må du ikke springe dette punkt over. Skriv dit fulde navn i teksten – “Michael Andersen spiller golf” – eller hvad billedet nu viser. Det vigtige her er, at vi sikrer os, at søgemaskinerne ved, at billedet handler om dig. Billedtekst: Skriv det samme én gang til, og husk at udfylde dette felt.
Tag dig selv: Nogle sider tillader, at man tagger sig selv. Dermed kan du hurtigt tilføje et visuelt link til din personlige profil. Det er vigtigt, at du tagger dig selv, hvis det er muligt, fordi du derved gør det lettere for søgemaskinerne at gennemskue, at billedet er sat til dig – hvis både billede og profil er sat til offentligt.

Trin 4: Brug dine profiler til at skubbe billedet ud på Google

Nu er tiden kommet til at få dit billede ud på Google. Skab en ny post med dit billede på eller del billedet på dine sociale netværk. Dette hjælper med at skabe endnu flere links til det positive billede, så det negative foto bliver skubbet længere ned i søgeresultaterne. Husk at gøre dette for alle dine positive billeder. Som med alt andet indhold, bør du begynde at se resultater efter 2-6 uger, og derefter vil det negative billede blot være et dårligt minde.

Konklusion:

Dette var afslutningen på guiden. Hvis du følger alle ovenstående trin, burde du være i stand til at forbedre din tilstedeværelse på søgemaskinerne – uanset din situation.