Brug konkurrentdata og få styr på din prisstrategi!

Der er en helt basal ting, som rigtig mange webshops, både store og små, ofte ikke prioriterer lige så højt som SEO, SoMe og Google Ads: Prisstrategi.

 

Dette indlæg er skrevet af min partner og CEO i PriceShape.dk – god læsning!

 

Alle er klar over, at prisen er et af de absolut vigtigste parametre, når kunderne beslutter sig for at handle på den ene eller anden webshop. Dette gælder specielt for de produkter som er sammenlignelige 1:1, og det er også derfor, at prissammenligningtjenester som PriceRunner, Google Shopping og Kelkoo er så populære – tanken bag er simpel

Hvorfor købe en WEBER Q3200 gasgrill til 3.999,- hos Føtex.dk når man kan lave en Google søgning og bestille den på Silvan.dk til 3.349,-?

Derfor vil jeg i dette indlæg komme nærmere ind på prisstrategi, og hvordan man kan bruge konkurrentdata til at optimere fx Google Shopping – og hvordan du tester en konkurrentbaseret prisstrategi. 

Hvordan kommer man i gang?

Først og fremmest er det vigtigt, at du identificerer dine konkurrenter.

Her vil jeg anbefale at bruge Google Shopping og Pricerunner samt Google Analytics og dit CMS. Da der ofte er forskellige konkurrenter på forskellige produkter, er Google Analytics eller dit CMS et godt sted at starte.

Jeg vil anbefale at starte ud med at finde nogle af de produkter, som der sælges flest af på din webshop, eller produkter med en høj omsætning – da man på disse hurtigt kan se effekten, som afledes af en god og dynamisk prisstrategi.  

Under fanen “Konverteringer” i Google Analytics finder du E-handel og herunder “Produkteffektivitet” – filtrer efter produktomsætning eller unikke køb:

produkteffektivitet i Analytics

Herefter er det blot at begynde at søge på google efter de forskellige produkter – prøv fx at lave en google-søgning på EAN/GTIN og gå til shopping fanen i Google.

Her kan du se alle de konkurrenter, som er synlige på Google Shopping, og hvilken pris de forskellige konkurrenter tager for produktet.

Effektiv konkurrentovervågning

Næste step er IKKE et excel ark – der er heldigvis lavet programmer til at holde styr på priserne. Her kan jeg fremhæve et system, som jeg selv har været med til at udvikle: PriceShape.dk

I PriceShape kan du udvælge de konkurrenter, som du gerne vil overvåge og systemet vil herefter levere friske data til dig 2-4 gange i døgnet. Du er dermed altid opdateret med konkurrenternes seneste prisændringer, hvilket gør arbejdet med din prisstrategi langt mere effektivt.

Da du allerede har identificeret dine konkurrenter, er det blot at opsætte disse konkurrenter i PriceShape.

Prisovervågning med PriceShape

Herfra kan du vælge enten at opdatere priserne i din webshop manuelt eller automatisere ved hjælp af prisregler, som du kan lave ved at integrere din webshop med PriceShape.

En af de funktioner som kan spare meget tid, er at PriceShape selv kan komme med anbefalinger til matchning af produkter, således at dine egne produkter hurtigt bliver matchet 1:1 med konkurrenternes.

Når du har styr på at overvåge dine konkurrenter, kan du nemmere implementere denne data i din prisstrategi og i din markedsføring.

Sæt den rigtige pris

Alt afhængigt af hvilken webshop, du har, og hvordan din konkurrencesituation er, skal du tage stilling til hvordan din prisstrategi skal struktureres.

Går du efter at være den billigste på markedet, kan det gøres med simple automatiserede prisregler, som følger den laveste markedspris, eller man kan vælge en mere avanceret løsning, ved at kombinere data med fx indkøbspriser, lagerstatus m.m.

En god ide er at teste, så man finder ud af hvilken strategi, som passer bedst på din webshop og produkter. Her kan man fx starte ud med sine top 30 bedst sælgende produkter og se hvilken effekt prisændringerne har på salget.

Alt afhængigt af hvilke produkter du har på din webshop, kan der være stor forskel på hvilken strategi som fungerer bedst. Det handler om at tage stilling til sine priser og få lagt en konkret plan, således at man er på forkant.

Det gælder både den ene og den anden vej – det er helt sikkert begrænset, hvad du kan sælge af et produkt, som dine 2-3 største konkurrenter sælger 25-30% billigere.

I den anden ende, kan der være produkter, hvor du bør hæve prisen for netop ikke at være 25-30% billigere end dine konkurrenter, da du muligvis kan sælge den samme mængde, med en pris som kun er 5-10% lavere end dine konkurrenter og på den måde hæve din gns. ordreværdi.

Markedsføring og Google Shopping

Det sidste jeg vil nævne, i denne sammenhæng, er arbejdet med din markedsføring og specielt Google Shopping – hvor der virkelig er penge at tjene (og spare) ved at integrere denne data, i din markedsføring og have overblikket og værktøjerne, til at agere hurtigt, når markedet ændrer sig.

De fleste, som optimerer Google Shopping kampagner, optimerer primært efter ROAS og omsætning – altså historisk data. Denne data får man ved at bruge penge på sin kampagne og der skal ofte en del data til, før at man kan se effekten af sine ændringer/optimeringer. Her vil jeg anbefale at kombinere den historiske data med konkurrentdata, for at optimere performance og for at undgå at spilde penge på ineffektiv markedsføring.

Lad mig give et eksempel:

Forestil dig, at du er webshopejer og sælger WEBER. Det er forår og der er gang i salget på Google Shopping. Du har et AdWords bureau på opgaven, som optimerer i dine AdWords 1-2 gange i ugen.

Din kampagne med WEBER har performet flot, med en ROAS på 15, hvorfor der er skruet godt op for budgettet til denne kampagne. Uden at du ved det, vælger en af dine store konkurrenter at ændre deres priser på alle WEBER produkter eller nedsætter produkterne med 10% og skruer samtidig op for annonceringen.

Efter nogle dage kan du fornemme at salget på WEBER er gået lidt i stå. Du kontakter derfor dit bureau og hører hvad årsagen kan være – her finder i så ud af at du ikke længere er konkurrencedygtig på produkterne og har derfor følgende muligheder, for at få salget tilbage:

1: Sænk priserne på produkterne og øg CPC i din Google Shopping kampagne

2: Sæt WEBER kampagnen i Google Shopping på pause eller sænk CPC

Pointen med ovenstående er, at de ændringer som dine konkurrenter går og laver (prisjusteringer) påvirker dine resultater på Google Shopping! Så derfor bør du tage action og sikre at du har styr på dine konkurrenter.

Ved at inkludere dine konkurrenters priser i Google Shopping, kan du langt bedre reagere på ændringer i tide. Dette gør man ved at indsætte Custom Labels i sit Google Shopping feed. Dette kan fx være følgende labels:

  • God pris
  • Dårlig pris
  • Neutral pris

Værktøjer som PriceShape.dk kan hjælpe dig med at få disse Custom Labels i dit feed. Det betyder, at når du opsætter dine Shopping kampagner, har du mulighed for at underinddele produkterne i forhold til hvor konkurrencedygtig din pris er, holdt op mod dine konkurrenters priser.

Ud fra dette, kan du opsætte regler, som sikrer at du hurtigt reagerer på ændringer. Fx hvis en af dine konkurrenter, som i ovenstående tilfælde sænker priserne på en produktgruppe – er du sikker på at dine CPC bud i Google Shopping, tager højde for dine konkurrenters priser og du undgår at tabe penge, når dine priser ikke er konkurrencedygtige.

Samtidig har du mulighed for at hæve CPC på produkter, hvor du har den bedste pris, således at du får større synlighed/eksponering på disse produkter, som højst sandsynligt vil konvertere bedre. 

0 Kommentarer

Skriv et svar


Få eksklusive tips til linkbuidling


Mohammad´s brevkasse

Få svar
på dine spørgsmål


Vil du også vækste